Laatst bijgewerkt: 23 mei 2024
Bij Juyst hechten wij grote waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. In deze privacyverklaring leggen we uit hoe wij omgaan met de persoonsgegevens die wij verzamelen en verwerken in het kader van onze dienstverlening als accountants- en belastingadvieskantoor, inclusief aanverwante diensten.
1. Wie is de verwerkingsverantwoordelijke?
Juyst is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens zoals beschreven in deze privacyverklaring.
Onze contactgegevens zijn:
Juyst
Kruisstraat 56
6411BW HEERLEN
Nederland
+31 (0)88 004 38 00
privacy@juyst.nl
www.juyst.nl
2. Functionaris voor Gegevensbescherming (FG)
Juyst heeft een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) aangesteld. U kunt contact opnemen met onze FG via:
Vais Logovinsky (vais.logovinsky@juyst.nl)
3. Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Afhankelijk van de diensten die u bij ons afneemt of de relatie die u met ons heeft, kunnen wij de volgende categorieën persoonsgegevens verwerken:
- Identificatie- en contactgegevens: zoals uw naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, geslacht, burgerservicenummer (BSN), kopie identiteitsbewijs (indien wettelijk verplicht, bijv. voor de Wwft).
- Financiële gegevens: zoals bankrekeningnummers, inkomensgegevens, vermogensgegevens, belastingaangiftes, jaarrekeningen, facturen.
- Gegevens met betrekking tot uw onderneming: zoals KVK-nummer, BTW-nummer, bedrijfsstructuur.
- Contractuele gegevens: gegevens over de overeenkomsten die u met ons sluit.
- Communicatiegegevens: zoals e-mails, brieven, notities van telefoongesprekken.
- Gegevens verzameld via onze website: zoals IP-adres, cookies (we gebruiken alleen functionele cookies).
- Overige gegevens: die u actief aan ons verstrekt in het kader van onze dienstverlening.
4. Voor welke doeleinden en op basis van welke grondslag verwerken wij uw gegevens?
Wij verwerken uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden en op basis van de volgende rechtsgronden:
Doel | Grondslag |
---|---|
Uitvoeren van de overeenkomst: – Verlenen van accountantsdiensten – Verlenen van belastingadvies – Verzorgen van (salaris)administratie – Overige overeengekomen diensten | Uitvoering van een overeenkomst |
Voldoen aan wettelijke verplichtingen: – Identificatieplicht (Wwft) – Fiscale bewaarplicht – Verplichtingen jegens de Belastingdienst of andere overheidsinstanties | Wettelijke verplichting |
Relatiebeheer en communicatie: – Contact onderhouden – Informeren over onze diensten – Versturen van nieuwsbrieven (indien u hiervoor toestemming heeft gegeven) | Gerechtvaardigd belang (relatiebeheer, direct marketing aan bestaande klanten) of Toestemming (nieuwsbrieven aan niet-klanten) |
Verbeteren van onze dienstverlening | Gerechtvaardigd belang |
Afhandelen van uw verzoeken of klachten | Uitvoering van een overeenkomst of Gerechtvaardigd belang |
5. Met wie delen wij uw persoonsgegevens (ontvangers)?
Wij kunnen uw persoonsgegevens delen met de volgende categorieën ontvangers:
- Overheidsinstanties: zoals de Belastingdienst, Kamer van Koophandel, of andere toezichthouders, indien wij hiertoe wettelijk verplicht zijn.
- Dienstverleners (verwerkers): Wij maken gebruik van externe dienstverleners die namens ons persoonsgegevens verwerken, zoals leveranciers van boekhoudsoftware, cloudopslag, IT-dienstverleners.
- Andere derden: In het kader van onze dienstverlening kan het nodig zijn gegevens te delen met bijvoorbeeld banken, notarissen, of andere adviseurs, maar alleen met uw medeweten of op uw instructie, tenzij er een wettelijke plicht is.
Wij verkopen uw persoonsgegevens nooit aan derden.
6. Doorgifte van gegevens buiten de Europese Economische Ruimte (EER)
In principe verwerken wij uw persoonsgegevens binnen de EER. Indien persoonsgegevens worden doorgegeven aan landen buiten de EER (bijvoorbeeld omdat een van onze softwareleveranciers daar gevestigd is), zorgen wij ervoor dat dit gebeurt in overeenstemming met de geldende privacywetgeving. Dit betekent dat wij passende waarborgen treffen, zoals het gebruik van modelcontractbepalingen die zijn goedgekeurd door de Europese Commissie.
7. Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Wij bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor ze zijn verzameld of worden verwerkt. De bewaartermijn hangt af van het doel van de verwerking en eventuele wettelijke bewaartermijnen (bijvoorbeeld de fiscale bewaarplicht van 7 jaar). Na afloop van de bewaartermijn worden uw persoonsgegevens vernietigd of geanonimiseerd.
8. Uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens
U heeft de volgende rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens:
- Recht op inzage: U kunt ons vragen welke persoonsgegevens wij van u verwerken.
- Recht op rectificatie: Als uw gegevens onjuist of onvolledig zijn, kunt u ons verzoeken deze aan te passen.
- Recht op verwijdering (‘recht om vergeten te worden’): U kunt ons verzoeken uw gegevens te verwijderen, tenzij wij een wettelijke plicht of gerechtvaardigd belang hebben om deze te bewaren.
- Recht op beperking van de verwerking: U kunt ons verzoeken de verwerking van uw gegevens (tijdelijk) te staken.
- Recht op overdraagbaarheid van gegevens (dataportabiliteit): U kunt ons verzoeken uw gegevens in een gestructureerd, gangbaar en machineleesbaar formaat te ontvangen en/of over te dragen aan een andere partij.
- Recht van bezwaar: U kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw gegevens op basis van ons gerechtvaardigd belang.
- Recht om toestemming in te trekken: Indien de verwerking gebaseerd is op uw toestemming, kunt u deze toestemming te allen tijde intrekken.
U kunt een verzoek tot uitoefening van uw rechten indienen via de contactgegevens genoemd onder punt 1. Wij zullen zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken, op uw verzoek reageren. Wij kunnen u vragen om u te identificeren voordat wij aan uw verzoek voldoen.
9. Klacht indienen bij de toezichthouder
Indien u van mening bent dat de verwerking van uw persoonsgegevens niet in overeenstemming is met de privacywetgeving, kunt u een klacht indienen bij de Nederlandse privacytoezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer informatie hierover vindt u op www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
10. Verplichting tot het verstrekken van gegevens
In sommige gevallen bent u wettelijk of contractueel verplicht om persoonsgegevens aan ons te verstrekken (bijvoorbeeld voor het opstellen van uw belastingaangifte of om te voldoen aan de Wwft). Als u de benodigde gegevens niet verstrekt, kan het zijn dat wij onze diensten niet (volledig) aan u kunnen leveren of niet kunnen voldoen aan onze wettelijke verplichtingen. Wij zullen u hierover informeren wanneer dit van toepassing is.
11. Geautomatiseerde besluitvorming en profilering
Juyst maakt geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming en/of profilering die rechtsgevolgen voor u heeft of u op andere wijze in aanmerkelijke mate treft.
12. Gegevens verkregen van derden
Het kan voorkomen dat wij uw persoonsgegevens niet rechtstreeks van u ontvangen, maar via derden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als uw vorige accountant/adviseur gegevens aan ons overdraagt (met uw toestemming). Indien wij gegevens van derden verkrijgen, zullen wij u hierover informeren conform de vereisten van de AVG, tenzij dit onmogelijk blijkt of een onevenredige inspanning zou vergen.
13. Hoe beveiligen wij uw gegevens?
Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, misbruik, onbevoegde toegang, openbaarmaking, wijziging of vernietiging. Wij hebben hiervoor een beheersingsraamwerk opgezet dat voldoet aan de normen en eisen van ISO 27001. Indien het van belang is, kunt u een afschrift van onze ISO certificering ontvangen.
14. Wijzigingen in deze privacyverklaring
Wij kunnen deze privacyverklaring van tijd tot tijd wijzigen. De meest actuele versie is altijd te vinden op onze website (www.juys.nl/privacyverklaring) of op te vragen via de contactgegevens genoemd onder punt 1. Wij raden u aan deze verklaring regelmatig te raadplegen.