Wijzigingen werkkostenregeling
De werkkostenregeling biedt de werkgever de mogelijkheid om personeel onbelast allerlei zaken te vergoeden en verstrekken. De beschikbare vrije ruimte in de werkkostenregeling is in 2023 eenmalig verruimd naar 3%, tot een fiscale loonsom (tabel 14 van de loonstaat) van € 400.000. Deze verruiming wordt in 2024 beperkt tot 1,92% bij een loonsom tot € 400.000 en 1,18% voor het meerdere. Over de overschrijding van de vrije ruimte in een kalenderjaar betaalt de werkgever vervolgens 80% eindheffing via de loonaangifte. Het is dus belangrijk om een WKR-administratie te hebben.
Naast de vrije ruimte kent de werkkostenregeling ook nog de categorieën gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen. Het vergoeden of verstrekken van personeelsvoorzieningen die hieronder vallen hoeven, door hun zakelijkheid of omdat ze op nihil zijn gesteld, niet door de werkgever ten laste van de beschikbare vrije ruimte te worden gebracht.
Binnen de gerichte vrijstellingen zijn de voornaamste wijzigingen in 2024 t.o.v. 2023:
- Verhoging van de maximaal onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,21 naar € 0,23 per zakelijke kilometer (woon-werkverkeer en dienstreizen); en
- Het wordt voor werkgevers eenvoudiger om OV-abonnementen te verstrekken. De kosten voor het OV-abonnement zijn altijd gericht vrijgesteld, mits de werknemer die OV-kaart op enige wijze zakelijk gebruikt. Hierdoor hoeven geen tijdrovende nacalculaties meer gemaakt te worden om het daadwerkelijke zakelijke gebruik los te koppelen van het privégebruik.
Kijk voor 2023 nog wat de beschikbare vrije ruimte van de onderneming is, en vergeet hierbij de concernregeling niet indien er binnen jouw concern (tenminste 95% aandelenbelang) meerdere werkgevers zijn. Wellicht is het fiscaal voordeliger om bepaalde vergoedingen of verstrekkingen niet volgend jaar maar al dit jaar aan het personeel te geven.
Wil je meer weten of je laten adviseren hierover, neem dan contact op met de loonadministrateur.
Invoering minimumuurloon
Het wettelijk minimumuurloon gaat op 1 januari 2024 in. Dat is het bruto minimumloon per uur. Vaste minimum maand-, week- en daglonen zijn er per 2024 niet meer. Door de invoering van een wettelijk minimumuurloon verdwijnt het onderscheid dat het gevolg is van het gebruikelijke aantal gewerkte uren per week in een sector. Voor werknemers die het minimumloon verdienen en een voltijds dienstverband van méér dan 36 uur per week hebben, zoals 38 of 40 uur, leidt de invoering van het wettelijk minimumuurloon tot een loonsverhoging. Dit komt doordat de hoogte van het wettelijk minimumuurloon wordt afgeleid van het huidige minimummaandloon bij een voltijds dienstverband van 36 uur. De invoering van het minimumuurloon betekent dat afspraken in cao’s en arbeidscontracten mogelijk moeten worden aangepast. Na de halfjaarlijkse indexatie bedraagt het minimumuurloon per 1 januari 2024 € 13,27 voor werknemers van 21 jaar en ouder. Het minimumloon wordt jaarlijks op 1 januari en 1 juli geïndexeerd.
Voor werknemers die werken op basis van een arbeidsovereenkomst die is aangegaan in verband met een beroepsbegeleidende leerweg (bbl) gelden alternatieve staffels, die zijn vastgesteld in het Besluit minimumjeugdloon.
Wil je weten wat de gevolgen hiervan zijn voor jouw onderneming, neem dan contact op met de loonadministrateur.
Registratie CO2-uitstoot indien > 100 werknemers
Heeft de onderneming meer dan 100 werknemers? Dan is de onderneming per 1 januari 2024 verplicht om de CO2-uitstoot van reiskilometers van het personeel bij te houden. Alle reizen van het personeel moeten worden bijgehouden, zowel het woon-werkverkeer als alle (overige) zakelijke reizen. Op basis van de ingediende gegevens berekent de RVO de CO2-emissie. De werkgever heeft tot uiterlijk 1 januari 2024 de tijd om de administratie hierop aan te passen, zodat de juiste gegevens kunnen worden bijgehouden. De gegevens over 2024 dienen uiterlijk 30 juni 2025 ingestuurd te worden.
Juyst kan de onderneming bij de rapportage helpen, neem indien gewenst contact met ons op. Onze loonadministrateur kan je vervolgens doorverwijzen naar de collega’s die hierbij betrokken zijn.
Compensatie transitievergoeding
Werkgevers kunnen compensatie aanvragen voor de transitievergoeding die zij hebben betaald bij het ontslag van een langdurig zieke werknemer. De compensatieregeling geldt voor transitievergoedingen die op of na 1 juli 2015 zijn betaald. Het UWV voert de compensatieregeling uit. Op het werkgeversportaal van de website van het UWV is het aanvraagformulier voor de compensatieregeling beschikbaar.
Om in aanmerking te komen voor de compensatie gelden de volgende voorwaarden: (1) de arbeidsovereenkomst is (gedeeltelijk) geëindigd wegens langdurige arbeidsongeschiktheid; (2) de werknemer was nog ziek bij het einde van het dienstverband; en (3) de werkgever heeft een transitievergoeding betaald aan de werknemer.
De compensatie moet binnen zes maanden na betaling van de transitievergoeding worden aangevraagd.
Er geldt ook een compensatie transitievergoeding bij pensionering of overlijden van een kleine werkgever (tot 25 werknemers). Hier gelden vanzelfsprekend andere voorwaarden voor. De compensatie van transitievergoeding bij beëindiging vanwege ziekte van de werkgever verdwijnt.
Wil je meer weten hierover of je (tijdig) laten helpen bij de aanvraag, neem dan contact op met de loonadministrateur.
Uitleg fiscale verwerking auto van de zaak
Wanneer de ondernemer zelf (als ondernemer of als werknemer bij de eigen holding BV bijvoorbeeld) of een werknemer een auto van de zaak ter beschikking gesteld krijgt, dient dit direct doorgegeven te worden aan de loonadministratie. Als de werknemer de auto namelijk ook voor privédoeleinden mag of kan gebruiken, geldt fiscaal een bijzondere regeling voor het privégebruik: de bijtelling. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde welke moet worden bijgeteld op het loon (of inkomen) van de ondernemer of werknemer. Hierover moet loonheffingen worden betaald. De bijtelling kan alleen achterwege blijven als kan worden bewezen dat er niet meer dan 500 privékilometers op kalenderjaarbasis zijn gereden met de ter beschikking gestelde auto(‘s). Let op: de Belastingdienst controleert hier streng op bij looncontroles, ga dus niet te lichtzinnig met de bewijslast om.
Als een auto slechts een deel van het kalenderjaar aan de werknemer ter beschikking wordt gesteld, dan dienen de (maximaal) 500 privékilometers naar rato te worden toegerekend voor de bijtelling. En als meer dan één auto in het kalenderjaar aan de werknemer ter beschikking wordt gesteld, dan moet de bijtelling voor élke auto naar rato worden toegepast. Het kan voorkomen dat de werknemer de ter beschikking gestelde auto een tijd lang niet gebruikt, omdat hij tijdelijk arbeidsongeschikt is of zijn loopbaan onderbreekt. Ook dan blijft in principe de bijtelling privégebruik auto gelden.
Onder voorwaarden kunnen bijvoorbeeld auto’s voor een wachtdienst/oproepdienst worden uitgesloten van de bijtellingsregeling. Het is dan wel alsnog belangrijk dat de werknemer bijhoudt hoeveel kilometers hij tijdens de wachtdienst rijdt en de plek(ken) waarvoor hij wordt opgeroepen.
Ook mag de werkgever voor de kilometers die met de auto van de zaak worden gereden geen onbelaste reiskostenvergoeding aan de werknemer uitbetalen. Wel mogen de kosten voor de auto van de zaak, zoals brandstof-, was-, en onderhoudskosten worden betaald (of vergoed als intermediaire kosten) door de zaak, de auto is immers een bedrijfsgoed.
Wil je meer weten hierover of een terbeschikkingstelling auto van de zaak doorgeven, neem dan contact op met de loonadministrateur.
Verzending standaardformulier aanmelding (nieuwe) werknemer
Voor iedere nieuwe klant bij Juyst geldt dat er een standaardformulier (ook wel stamkaart genoemd) werkgever en stamkaart(en) werknemer(s) dient te worden ingevuld. Met die gegevens kan de loonadministrateur de administratie goed inrichten.
Graag wijzen wij onze klanten erop dat voor iedere nieuwe werknemer in dienst de stamkaart met werknemersgegevens z.s.m. en volledig dient te worden ingevuld en opgestuurd naar de loonadministratie.
Heb je vragen hierover en/of wil je een nieuwe werknemer aanmelden, neem dan contact op met de loonadministrateur.
Aandachtspunten werkgever jaarafsluiting en start nieuwe jaar
Controleer vóór het afsluiten van het jaar nog even onderstaande punten:
- Zijn er voor werknemers doelgroep verklaringen, i.v.m. mogelijk loonkostenvoordeel, aanwezig die nog niet zijn doorgegeven aan ons?
- Zijn de bijtellingen van de auto’s nog correct, heeft er geen wisseling in 2023 plaatsgevonden die nog niet is doorgegeven?
- Geef (de hoogte van de) verstrekkingen aan personeel of personeelsuitjes die rond de feestdagen, zoals Sinterklaas, Kerstmis en nieuwjaar, hebben plaatsgevonden aan ons door;
- Check het personeelsbestand in Loket, misschien kunnen er nog oproepers afgemeld worden;
- Geef (aanstaande) contractwijzigingen (bijvoorbeeld van bepaalde naar onbepaalde tijd) gedurende het jaar z.s.m. aan ons door in verband met o.a. de werknemersverzekeringen;
- Stuur de beschikking voor de werkhervattingskas z.s.m. door zodra je die hebt ontvangen.
Heb je nog vragen, neem dan contact op met de loonadministrateur.