Het is tijd om stil te staan bij wat jou drijft als ondernemer. Want richting begint bij weten waarom je het doet.
Soms zit je zó in de flow van het ondernemen dat je het niet meer ziet. De aanvragen, de mensen, de projecten, de keuzes. Alles dendert maar door. En dat is ergens ook het mooie van ondernemen: je bouwt iets, je beweegt en je maakt impact.
Maar de zomer haalt daar de vaart uit. En juist dat geeft ruimte aan een andere vraag:
Waarom doe je dit eigenlijk?
Wat is het waarvoor jij elke dag opstaat? Waar doe je het voor als het even niet lekker loopt?
Toen je begon, wist je het wel
De meeste ondernemers starten niet ‘zomaar’. Er is altijd een reden. Vrijheid. Autonomie. Zin in bouwen. Een idee dat het waard was om uit te werken. Een droom die je niet losliet.
Maar hoe langer je onderweg bent, hoe groter de kans dat die oorspronkelijke drijfveer een beetje ondersneeuwt.
Want ondertussen:
- Ben je ook leidinggevende geworden.
- En financieel planner.
- En troubleshooter.
- En teamcoach.
- En misschien ook wel een beetje verdwaald geraakt in de waan van de dag.
Zonder dat je het doorhebt, werk je aan je bedrijf. Maar voel je niet altijd meer waaróm.
Drijfveren veranderen. Dat is oké.
Wat je tien jaar geleden dreef, hoeft nu niet meer hetzelfde te zijn. Misschien was je toen bezig met jezelf bewijzen. Nu met impact maken. Misschien ging het eerst om vrijheid. Mu om stabiliteit.
Het mooie is: je hoeft jezelf niet opnieuw uit te vinden. Maar je mag jezelf wel opnieuw afstemmen.
De zomer is daar een mooie tijd voor. Geen grote koerswijzigingen, maar gewoon even terug naar de kern.
Drie vragen om even bij stil te staan
Je hoeft geen uitgebreide reflectie-oefening te doen. Maar misschien helpt het om eens stil te staan bij deze drie vragen:
- Waar ben ik écht trots op het afgelopen jaar?
- Waar kreeg ik onverwacht energie van. En waarvan juist niet?
- Wat gun ik mezelf als ondernemer het komend jaar?
Als ondernemer ben je niet alleen het gezicht van je bedrijf. Je bént het bedrijf. Of je dat nu wil of niet. Daarom is het zo belangrijk om niet alleen naar buiten te kijken, maar ook af en toe naar binnen.
Niet alleen op de cijfers sturen, maar ook op wat er onder zit. Want hoe scherper je weet waarom je doet wat je doet, hoe krachtiger je keuzes worden.