De btw-verhoging op logies dient om een breed koopkrachtpakket te financieren. De invoering van het verlaagde btw-tarief op logies is in 1969 gerechtvaardigd met ‘de zwakke concurrentiepositie van Nederland ten gevolge van klimatologische omstandigheden’. Het kabinet is van mening dat het klimaat op dit moment geen belemmering vormt voor toerisme in Nederland. Dat neemt niet weg dat de btw-verhoging op logies een impact heeft op de betrokken sector, zoals ook uit de impactanalyse blijkt.
Impactanalyse
Significant APE heeft een analyse uitgevoerd naar de verwachte gevolgen van de btw-verhoging op logies van 9% naar 21%. Uit de data-analyse blijkt dat consumenten bij kleine prijsverhogingen waarschijnlijk in zeer beperkte mate minder overnachtingen boeken. De lagere vraag naar overnachtingen leidt tot een afname van de omzet van hotels en vakantieparken. Significant APE schat dat een eventueel omzetverlies af zal hangen van segment, regio en type vakantie. Zo zijn budgetovernachtingen prijsgevoeliger dan overnachtingen in het luxesegment.
Spaarquote
Bij ramingen voor btw-maatregelen wordt aangenomen dat sprake is van een constante spaarquote. Dit betekent dat wanneer mensen minder uitgeven aan overnachtingen, zij meer gaan uitgeven aan andere (btw-belaste) goederen of diensten. Denk bijvoorbeeld aan een dagje extra winkelen of naar de dierentuin. Per saldo leidt dit dan niet tot een derving van btw-inkomsten. Voor overnachtingen, die naar het buitenland verschuiven, ligt dat anders.
Nummer
2025-0000492626
