Niet alleen in het privéleven kunnen ontmoetingen leiden tot iets moois. Ook zakelijk kan het zo goed klikken dat je met elkaar verder wilt. Regelmatig vinden fusies en overnames van verschillende accountants- en/of advieskantoren plaats. Wat gebeurt er als 2 horizontaal toezicht (HT)-kantoren fuseren? In dit artikel leest u hoe de Belastingdienst omgaat met zo’n fusie en een interview met de eigenaren van de betrokken kantoren en de relatiebeheerder.
Een fusie tussen 2 horizontaal toezicht-kantoren brengt een aantal acties met zich mee:
-
- De fiscaal dienstverlener moet melding maken bij de koepel. Er moet een nieuw akkoord van de koepel komen voor de nieuwe gefuseerde organisatie om deel te kunnen blijven nemen aan HT. Hierbij is het van belang welk kwaliteitssysteem de fusiepartner gebruikt, hoe dit tijdens de fusie wordt geïmplementeerd en of een overgang naar een nieuw systeem voor de fusie noodzakelijk is.
-
- Er vindt een hernieuwd “tone at the top” gesprek plaats van de Belastingdienst met de fusiepartners.
-
- De relatiebeheerder bekijkt samen met de kantoren of een nieuw convenant moet worden afgesloten.
-
- De Belastingdienst moet de convenantadministratie en de vermeldingen op de internetsite aanpassen met de nieuwe gegevens (en beconnummers) van de fusiepartners.
Bij de overname van een FD HT-kantoor door een groot FD HT-kantoor zal in de regel geen nieuwe convenant worden afgesloten. De overige stappen moeten wel worden doorgenomen. Van belang is, dat het kwaliteitssysteem van het overnemende HT-kantoor op dezelfde manier wordt toegepast op de over te nemen klanten. Fuseert een bestaand HT-kantoor met een niet HT-kantoor dan heeft zo’n traject meer voeten in de aarde. Het is hierbij afhankelijk van wat de partijen zijn overeengekomen of en hoe het HT kan worden doorgezet. De relatiebeheerder zal hierover het gesprek aangaan.
Samensmelting van 2 HT-kantoren
Per 1 juli 2022 zijn DUROI (met vestigingen in Heerlen en ‘s Hertogenbosch) en MK-accountants & Adviseurs (in Nuth, Swalmen, Born en Echt) opgegaan in Juyst. “Ruim 1,5 jaar geleden ontmoetten Ron van der Voort (accountant en mede-eigenaar van MK Accountants & Adviseurs) en ik elkaar bij een gemeenschappelijke coach die met ons op strategisch niveau meedacht. Ieder vanuit eigen perspectief”, opent Martijn Kuijer, belastingadviseur en mede-eigenaar van DUROI. “We kwamen tot de conclusie dat bij DUROI en MK goed werk wordt verricht, maar ook dat we op sommige vlakken elkaar stevig konden aanvullen. Daarop besloten we om vaker bij elkaar te gaan zitten.” Die gesprekken bleven Van der Voort en Kuijer structureel voeren. “Gaandeweg werd het steeds positiever, waarbij we zaken op natuurlijke wijze in elkaar zagen schuiven”, stelt Kuijer. “En dan valt logischerwijs op enig moment het woord ‘fusie’. De klik die wij hadden, bleek breder te leven binnen de groep aandeelhouders. We zagen een match in identiteit, drive en de manier waarop we werken. We dachten beiden direct aan onze mensen. Je wilt goed leiderschap tonen en je personeel meenemen in het proces en de toekomst.’’
Kuijer vervolgt: “Die toekomst is voor ons belangrijk. We kijken naar de lange termijn en willen ons hierin allebei blijven focussen op persoonlijke benadering, met onze mensen en onze klanten. Met deze gemeenschappelijke noemer hebben we onze organisaties naast elkaar gelegd. Wat zijn ieders sterke punten en waar kan het beter? De kracht van DUROI ligt bijvoorbeeld in de vele expertises. We zijn divers in onze proposities, hebben eigen softwareproducten, bieden trajecten aan in businesscoaching en bedrijfsfinancieringen, hebben een innovatieve HR-tak en naast onze mkb-klanten hebben wij een sterke non-profit portefeuille bestaande uit woningcoörperaties, zorg en lokale overheden. Een kwetsbaarheid is de magere bezetting op het gebied van loonadministratie, wat toch een belangrijk onderdeel is in onze praktijk. Bij MK is dit met 5 medewerkers en een stabiele portefeuille veel steviger. MK heeft zich primair gefocust op accountancy en belastingen. Zij hebben ondernemende accountants, wij juist ondernemende fiscalisten. Met deze combinatie zijn we heel sterk, nu en in de toekomst.’’
Impact
Een ander belangrijk punt is de ligging, zegt Kuijer. “DUROI richt zich primair op Zuid-Limburg, met uitzondering van de non-profitportefeuille waar we landelijk veel klanten in bedienen. MK heeft de slag weten te maken richting Echt, Born en Swalmen. Wij merkten verder dat in Midden- en Noord-Limburg potentieel veel nieuw personeel voor ons zit. De reisafstand naar Heerlen is voor hen echter vaak te groot. Dit was ook een belangrijk aspect in het samengaan van de 2 organisaties. Onze doelstelling is om met goede relatiebeheerders en adviseurs hoogwaardig advies te geven op basis van de kwaliteitsnormen in onze sector en met behulp van onze IT-informatie en data-analyse. Zo denken we impact te hebben in Limburg. Meer body richting de klant en de arbeidsmarkt.’’
Niet alleen bij de leiding maar ook bij het personeel klikt het tussen de partners. “Dat bleek uit de bijeenkomsten waar MK- en DUROI-medewerkers sparden met elkaar. Van beide kanten spatte het enthousiasme ervan af.” Dat beaamt Hans Delleman, fiscalist en mede-eigenaar DUROI: “Cultuur bij elkaar brengen is de grootste uitdaging. Het inschuiven van 2 culturen verloopt goed, dat is toch altijd even afwachten. Dat leverde van beide kanten vertrouwen op om samen verder te gaan. Niet alleen vanuit zakelijk oogpunt, maar ook vanuit het menselijke aspect. Het past gewoon heel goed samen.”
Horizontaal toezicht
In de fusiebesprekingen was ook van belang dat beide kantoren een convenant HT met de Belastingdienst hebben. Zowel MK als DUROI hechten grote waarde aan HT voor hun klanten. Kuijer: “Wij zijn ambassadeurs van HT en steken dit niet onder stoelen of banken. HT geeft zowel organisaties als ondernemers ‘rust’, waardoor zij hun focus kunnen leggen op hun strategische doelstellingen. De kwaliteitseisen moeten ook matchen als je zo’n avontuur met elkaar aangaat. Dat beide partijen aangesloten zijn op HT maakt dat we er hetzelfde inzitten. Dat is cruciaal bij deze fusie.” MK had een zelfstandig HT-convenant met de Belastingdienst en DUROI een HT-convenant onder de vlag van de SRA. “Het is de bedoeling dat we na de fusie 1 convenant hebben onder de richtlijnen van de SRA voor de hele organisatie.”
DUROI heeft veel ervaring met Tax Control Framework (TCF) op hun grote non-profitmarkt (gemeenten, woningcorporaties en zorginstellingen) en heeft hierover op landelijk niveau overleg met de Belastingdienst. “Deze kennis en kunde gebruiken we nu ook bij onze grote groep MKB-klanten, zodat zij op een goede manier ‘fiscaal in control’ kunnen komen”, zegt Kuijer.
Marc Schwarz is namens de Belastingdienst relatiebeheerder voor beide kantoren en zag hoe de fusie vorm kreeg. “In de eerste gesprekken hebben we de HT-samenwerking met beide kantoren besproken en afspraken gemaakt over de wijze waarop beide fusiepartners HT in hun nieuwe organisatie gaan implementeren. De HT-begrippen ‘transparantie, begrip en vertrouwen’ zijn ook bij deze fusie de uitgangspunten voor de samenwerking van de fusiepartners en de Belastingdienst.”
1 kantoor, 2 vestigingen
Van der Voort zag meteen toen hij aan het roer kwam bij MK dat het kantoor moest groeien gezien de afhankelijkheid en continuïteit. “Loonadministratie, jaarrekeningen en administratie, daar waren we goed in. Onze ambitie was een groei naar zeker 40 medewerkers en het aanbieden van andere diensten. We zijn flink gegroeid in Echt en kregen daarnaast de kans om kantoren in Swalmen en Born over te nemen. Uiteindelijk komen we, na de fusie, samen in 1 vestiging in Echt, 1 in Heerlen en een satellietkantoor in ‘s-Hertogenbosch. Vanuit deze locaties gaan we het waarmaken met een goede portefeuillemix van kleine, middelgrote en grote klanten.” Kuijer: “Zoals gezegd, hebben wij veel fiscalisten en daarbij ook veel klanten in het middelgrote en grote segment. Hier zijn wij sterk in. MK heeft veel kleine klanten, met de massale processen, waarbij ze met een beperkt aantal personen een klant optimaal kunnen bedienen. Hier zijn zij op hun best. Uiteindelijk hebben we beide nodig en willen we vanuit hier samen verder groeien.” Over de branches zegt Delleman: “Met deze fusie krijgen we een mooie gespreide portefeuille, inclusief een stuk non-profit. Ik denk dat dit uniek is voor een organisatie van deze omvang.’’ Juyst heeft nu 80 medewerkers die werken voor ongeveer 1.500 klanten. Delleman: “Heerlen en ‘s-Hertogenbosch blijven als vestiging, in Echt komt nieuwbouw. De medewerkers blijven verdeeld over meerdere locaties maar werken straks in 1 van de 2 vestigingen. De klant moet ook wennen aan de veranderingen. Dat deze fusie een positieve beweging gaat brengen in onze markt, daar zijn wij allemaal wel zeker van. We hebben de lat hoog gelegd.’’