• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
JUYST

JUYST

JUYST Accountancy Belastingadvies, IT-audit, HR-advies, Business Coaching

Formulier

    Nieuwsbrief

    ZoekSluit
    LoginSluit
    MenuSluit
    • Home
    • MKB
    • Non-profit
      • Gemeenten
      • Woningcorporaties
      • Zorg en welzijn
    • Software
    • Over ons
    • Bij ons werken
    • Nieuws
    • Contact
    • Mijn Juyst
    • HR & Salaris gemak
    wkr-belastingen-accountancy-mkb-juyst

    Evaluatie WKR

    Kabinet wil slechts beperkte aanpassing

    De evaluatie van de Werkkostenregeling (WKR) is op 23 maart jl. verschenen. Onderstaand hebben wij de belangrijkste conclusies uit de ‘Evaluatie Werkkostenregeling’ en de ‘Kabinetsreactie’ op een rijtje gezet.

    Uitvoering van de WKR

    De Werkkostenregeling (WKR) is de behandelingssystematiek van vergoedingen en verstrekkingen in de loonbelasting. Het systeem bestaat uit een aantal gerichte vrijstellingen, nihilwaarderingen en de vrije ruimte. De vergoedingen en verstrekkingen die niet (of gedeeltelijk) zijn onder te brengen onder de gerichte vrijstelling (waaronder arbovoorzieningen, opleidingskosten en verblijfkosten) of onder de nihilwaarderingen (waaronder werkkleding en werkplekvoorzieningen), kan de werkgever onder de vrije ruimte van 1,2% van de fiscale loonsom brengen, waardoor deze in beginsel onbelast blijven. Hiervoor moet de werkgever deze vergoedingen en verstrekkingen als eindheffingsbestanddeel aanwijzen in de administratie, waarbij tevens moet worden voldaan aan het gebruikelijkheidscriterium.

    Het primaire doel van de invoering van de WKR was om de administratieve lasten voor werkgevers te verminderen. Dit kon worden gerealiseerd doordat de vergoedingen en verstrekkingen die als eindheffingsbestanddeel zijn aangewezen en onder de vrije ruimte vallen, niet meer aan de individuele werknemers hoeven te worden toegerekend in de loonadministratie. Deze lastenverlichting is ten dele gerealiseerd. Mede door de aanpassingen in de loop der tijd op de regeling door o.a. de toevoeging van gerichte vrijstellingen en een verkleining van de vrije ruimte. Een belangrijke wijziging is de invoering van het noodzakelijkheidscriterium per 1 januari 2015.

    Invoering noodzakelijkheidscriterium

    Voor invoer van het noodzakelijkheidscriterium konden tablets, mobiele telefoons, computers en gereedschappen (hulpmiddelen) onder voorwaarde belastingvrij worden verstrekt. De voorwaarden bestonden uit een percentage aan zakelijk gebruik en was niet voor alle genoemde hulpmiddelen gelijk (10 % of 90%).

    De invoering van het noodzakelijkheidscriterium heeft deze problemen weggenomen. De werkgever mag de genoemde hulpmiddelen belastingvrij verstrekken en vergoeden mits hij deze redelijkerwijs noodzakelijk acht in het kader van de dienstbetrekking en hiervoor de kosten voor zijn rekening neemt.

    Resultaten uit de evaluatie WKR

    • De grootste overschrijding blijkt voor te komen in de sector Openbaar bestuur en Onderwijs met een overschrijding van 7% tot 8%.De laagste overschrijding komt voor in de sector Detailhandel, Horeca en Overige dienstverlening met een overschrijding van 2% tot 3%.
    • Uit het onderzoek blijkt dat kerstpakketten, bedrijfsuitjes, maaltijden, kilometervergoedingen boven 19 eurocent, fiets en de vakbondscontributie de meest voorkomende posten zijn die onder de vrije ruimte worden gebracht.
    • De overschrijdingen van de vrije ruimte worden volgens de medewerkers van de Belastingdienst, intermediairs en werkgevers, vooral veroorzaakt door personeelsfeesten en bedrijfsjubilea.

    Kabinetsreactie op de evaluatie van de WKR

    • De toepassing van de WKR wordt door velen als complex ervaren. Deze complexiteit vloeit waarschijnlijk voort uit het gegeven dat werkgevers zoveel als mogelijk de gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen willen benutten voordat ze een vergoeding of verstrekking onder de vrije ruimte willen brengen.
    • De evaluatie geeft aan dat de grootte van de vrije ruimte maar in beperkte mate ontoereikend is. Het onderzoek op de aangiften loonbelasting over 2015 en 2016 geeft als resultaat dat tussen de 3% en 4% van de werkgevers eindheffing moet betalen over de vrije ruimte. Hierbij is ook geconstateerd dat de verschillen binnen de sectoren zeer beperkt zijn. Het kabinet ziet geen aanleiding om de vrije ruimte uit te breiden. Verder leidt een verdere uitbreiding van de gerichte vrijstellingen tot een compensatie door middel van een (verdere) verkleining van de vrije ruimte.
    • Het ingevoerde noodzakelijkheidscriterium werkt naar behoren en de toepassing hoeft niet te worden uitgebreid.

    Kabinetsreactie op aanpassingen op de WKR

    Het kabinet ziet mogelijkheden om met kleine aanpassingen de WKR op enkele punten te vereenvoudigen. De door het kabinet genoemde vereenvoudigingen zijn:

    • De verplichting tot het aanwijzen als eindheffingsbestanddeel van vergoedingen en verstrekkingen die gericht vrijgesteld zijn te laten vervallen;
    • Het toe te staan dat een werkgever het voordeel van verstrekte maaltijden door middel van een steekproef vaststelt;
    • De herinvoering van een normrente voor personeelsleningen om het (loon)voordeel eenduidig te kunnen vaststellen;
    • Meer duidelijkheid geven over de eigen bijdrage van werknemers in relatie tot het noodzakelijkheidscriterium in het Handboek Loonheffingen.

    Onze ervaring

    De WKR in de praktijk leert ons dat:

    • Met name in de gemeentepraktijk nogal wat inspanningen moeten worden verricht om de werkkostenregeling op een goede manier te administreren. Hierbij is het van uitzonderlijk belang om de juiste boekingsomschrijving mee te nemen om de feitelijke kosten op een correcte manier te kunnen duiden. De meest ideale oplossing zou een inrichting zijn, waarbij er een WKR-labeling aan de grootboekrekeningnummers wordt verbonden;
    • Er voor iedere werkgever een aandachtspunt ligt op het gebied van de zakelijke onderbouwing bij een factuur om de kosten buiten de vrije ruimte te houden.

    Wilt u meer inzicht krijgen in de juiste vastlegging in uw administratie dan kunnen wij een WKR-scan voor u verzorgen. Wilt u hierover meer informatie of over de WKR in het algemeen, neem dan geheel vrijblijvend contact op met onze collega’s Martijn Kuijer of Jo Seroo.

    Copyright © 2023 · TCC JUYST op Genesis Framework · WordPress · Log in

    Footer

    Legal

    Algemene voorwaarden
    Privacy verklaring
    © 2023 JUYST all rights reserved

    Linkedin
    Facebook


    Contact

    Heerlen

    Kruisstraat 56, 6411 BW

    +31 (0)88 004 38 00

    Echt

    Peijerstraat 68-70, 6101 GE

    +31 (0)47 550 30 33

    Swalmen

    Reubenberg 2, 6071 PS

    +31 (0)47 550 30 33

    Rosmalen

    De Grote Elst 52, 5246 JR

    +31 (0)88 004 38 00

    Log in

    info@juyst.nl

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.