Veel ondernemers erkennen het belang van Data & Analytics (D&A). Het levert heel wat informatie en dus strategisch inzicht. Toch zijn bestuurders wereldwijd nog lang niet altijd overtuigd van de waarde van de analyses. Het klinkt tegenstrijdig, maar toch is het zo. Uit internationaal onderzoek van KPMG blijkt dat bijna de helft van de bestuurders de strategie op het gebied van Data & Analytics niet volledig ondersteunen.
Verkeerde inzichten leiden tot verkeerde beslissingen
Zo’n 70% van de ondernemingen vindt zelfs dat het gebruik van D&A het bedrijf blootstelt aan risico’s voor wat betreft de bedrijfsreputatie. Dit heeft alles te maken met de mate waarin zij de resultaten vertrouwen. Mochten deze niet kloppen, dan kunnen ze immers leiden tot verkeerde beslissingen en dus tot imagoverlies. Minder dan de helft (40%) van de ondernemingen vertrouwt de analyses volledig als het gaat om risicomanagement en het inzicht dat ze in hun klanten bieden. Voor het managen van de operationele bedrijfsvoering is dat nog minder (30%).
Waarde
De meeste bedrijven zijn zich er bewust van dat er met D&A concurrentievoordeel behaald kan worden. Zo’n 70% van de onderzochte ondernemingen geeft aan dat er waardevolle inzichten verkregen kunnen worden over bijvoorbeeld het bestaande klantenbestand, of het productgebruik.
Kwaliteit, effectiviteit, integriteit, veerkracht
Ondernemers zien dus wel de waarde, maar het ontbreekt hen nog aan vertrouwen. Hoe nauwkeurig zijn de gegevens? Minder dan 20% vindt dit voldoende. Slechts 13% van de bedrijven is bovendien van mening dat hun D&A-analysen en het gebruik ervan voldoen op het gebied van integriteit en privacy. En hoe staat het met het ingaan op veranderingen? Minder dan 20% vindt dat zij hiervoor beschikken over de noodzakelijke kaders. Data & Analytics kan dus zeker nuttig zijn. Er valt echter nog veel winst te behalen.
Bron: KPMG