Onlangs is met de tweede uitgave van de Leidraad Toezicht Grote Ondernemingen de eerste versie volledig herzien. Dit was niet alleen nodig om aansluiting te houden met de opgedane praktijkervaringen en de ontvangen reacties van gebruikers binnen en buiten de Belastingdienst, maar ook vanwege de uitkomsten van de commissie Horizontaal Toezicht Belastingdienst (de commissie-Stevens).
Zoals bekend evalueerde de commissie het concept horizontaal toezicht en bracht medio 2012 haar bevindingen uit in het rapport ‘Fiscaal toezicht op maat – Soepel waar het kan, streng waar het moet’. De commissie juichte het toe dat de Belastingdienst tijdig onderkende dat een ingrijpende omslag in de toezichtsfilosofie noodzakelijk was. Verder onderschreef de commissie het idee van horizontaal toezicht als concept, maar oordeelde wel dat verdere ontwikkeling daarvan noodzakelijk was en dat de uitvoering beter kan en moet. Deze suggesties zijn meegenomen en onder andere met deze nieuwe versie van de Leidraad nader gestalte gegeven.
De intentie van deze Leidraad is niet veranderd, namelijk het bewerkstelligen van uniformiteit in de uitvoering bij horizontaal toezicht. De Leidraad schetst het brede toezichtsspectrum van handhavingsregie en de plaats van responsief handhaven en horizontaal toezicht daarin. De Leidraad geeft zo niet alleen overzicht en inzicht in de werkwijze van de Belastingdienst, maar biedt tegelijkertijd ook een kader leidend tot een herkenbare aanpak in zijn optreden.
Controleaanpak Belastingdienst
In dit verband is het ook goed te wijzen op de Controleaanpak Belastingdienst (CAB). De CAB vormt het uitgangspunt voor de inrichting van het toezicht van de belastingdienst.