lagere bijtelling voor elektrische auto's
De korting op de bijtelling voor het privégebruik van een auto van de zaak zonder CO₂-uitstoot blijft nog twee jaar bestaan. Wel zal deze stapsgewijs worden afgebouwd naar 2028. De korting geldt alleen voor auto’s zonder CO₂-uitstoot en is als volgt vormgegeven:
- In 2026 geldt een bijtelling van 18% van de catalogusprijs.
- In 2027 geldt een bijtelling van 20% van de catalogusprijs.
- Per 2028 wordt de korting afgeschaft en geldt de normale bijtelling (van 22% van de catalogusprijs).
De korting op de bijtelling wordt gemaximeerd, de zogenoemde cap. Voorzover de cataloguswaarde boven deze cap uitkomt, geldt de bijtelling van 22%. De maximale korting wordt bereikt bij een autowaarde van € 30.000. Voor waterstofauto’s en bepaalde zonnepaneelauto’s geldt geen maximum. De korting kent een eerbiedigende werking. Als in 2026 of 2027 sprake is van een eerste toelating van een auto zonder CO2-uitstoot en recht ontstaat op de korting op de bijtelling, geldt deze korting voor een periode van 60 maanden, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum van eerste toelating.
Youngtimers betalen
De youngtimerregeling verwijst naar de manier waarop het privévoordeel wordt vastgesteld van een auto die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. Voor deze auto’s geldt een bijtelling van 35% van de waarde in het economische verkeer. Voor auto’s die onder de leeftijdsgrens zitten, geldt een bijtelling van 22% van de catalogusprijs, voor zover van toepassing verminderd met de korting voor nulemissie voertuigen.
De leeftijdsgrens wordt per 2026 verhoogd van 15 jaar naar 16 jaar. Hierdoor komen er in 2026 geen youngtimers meer bij. Per 2027 wordt de leeftijdsgrens verder verhoogd van 16 naar 25 jaar.
Milieueffect
Voorgaande zal betekenen dat ondernemers nu worden gestimuleerd om een van de volgende beslissingen te nemen:
1. De youngtimer verkopen en een extra electrische auto te laten produceren
2. De youngtimer verkopen en daarvoor een oldtimer terugkopen
In beide situaties zal de youngtimer blijven rijden bij de nieuwe eigenaar. Voor de kilometers van de ondernemer wordt een nieuwe auto geproduceerd of deze kilometers zullen worden afgelegd met een 'extra' vervuilende oudere auto.
