• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
JUYST

JUYST

JUYST Accountancy Belastingadvies, IT-audit, HR-advies, Business Coaching

Formulier

    Nieuwsbrief

    ZoekSluit
    LoginSluit
    MenuSluit
    • Home
    • MKB
    • Non-profit
      • Gemeenten
      • Woningcorporaties
      • Zorg en welzijn
    • Software
    • Over ons
    • Bij ons werken
    • Nieuws
    • Contact
    • Mijn Juyst
    • HR & Salaris gemak
    dennis-verhaert-kalender-gemeente-juni-2023-juyst

    Kalender Gemeente

    Juni 2023

    Aanmelden gemeente nieuwsbrief

    01

    Wil je altijd volledig op de hoogte zijn?  Schrijf je dan hier in voor onze speciale gemeentenieuwsbrief die maandelijks wordt verstuurd. 

    Nieuwsbrief

    Fiscale beheersing: Steekproeven!

    02

    De Belastingdienst eist dat organisaties aanvaardbare aangiften indienen. Een aanvaardbare aangifte is een aangifte die voldoet aan wet- en regelgeving en die vrij is van materiële fouten. Een statistische steekproef in het fiscale werkveld is een volstrekt willekeurige trekking van een voldoende aantal euro’s uit de administratie om vast te stellen dat de aangiften geen materiële fout bevatten. De Belastingdienst kiest voor de statistische steekproef vanwege het objectieve, representatieve karakter van deze methode.

    Wat de Belastingdienst verstaat onder materialiteit is uitgewerkt in de “Controleaanpak Belastingdienst” (CAB). In de bijlage van de controleaanpak staat een tabel waarmee – afhankelijk van de omvang van de organisatie – de materialiteit kan worden bepaald. Uitgangspunt is: hoe groter de omvang, hoe hoger de materialiteit. De omvang van een gemeenten wordt bepaald aan de hand van de lasten voor bestemming. De materialiteit is de enige variabele factor bij het bepalen de omvang van de steekproef. Dit betekent dat bij in omvang gelijke organisaties een even grote steekproef resulteert.

    Of bij deze twee identieke organisatie hetzelfde aantal steekproefposten zal moet worden beoordeeld, hangt af van het niveau van de interne beheersing bij elk van de organisaties. De CAB staat namelijk toe dat organisaties die de interne beheersing aantoonbaar op orde hebben, een korting mogen toepassen op de steekproef.

    De noodzaak tot planmatig inregelen van monitoringwerkzaamheden en steekproeven, het documenteren van de uitvoering van deze werkzaamheden, het evalueren van uitkomsten en het zichtbaar maken van vervolgacties zal daardoor significant toenemen.

    Wil je horen hoe wij jouw gemeente kunnen ondersteunen bij het trekken van een CAB-conforme steekproef op btw, vpb, lh? Neem dan contact op!


    Afrekening afschrijving BCF plafond 2022

    03

    Provincies en gemeenten kunnen gedurende een begrotingsjaar de door hen betaalde BTW, onder voorwaarden, declareren bij het BTW-compensatiefonds (BCF). Het BCF kent jaarlijks een plafond. Wanneer er aan het eind van het jaar meer gedeclareerd is dan het vastgestelde plafond, dan wordt de overschrijding naar rato in mindering gebracht op het provinciefonds en gemeentefonds. In 2022 hebben gemeenten meer gedeclareerd dan geraamd. Daarom wordt een bedrag van 2,9 miljoen euro in mindering gebracht op het gemeentefonds.

    https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2023D15914


    Cursus WKR

    04

    Met de WKR kunnen gemeenten loonelementen onbelast aan hun werknemers vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. Er bestaan echter nog veel vragen rondom de regeling. Wanneer mag u bijvoorbeeld een maaltijd onbelast vergoeden? Mag de gemeente een eigen bijdrage vragen wanneer werknemers voorzieningen ook in privé gebruiken en welke gevolgen heeft het voor de loonheffingen wanneer een werknemer gebruik wil maken van uitruil IKB? De meeste werkkosten worden geboekt in de financiële administratie, waar de kennis over de WKR vaak minder is dan bijvoorbeeld op de salarisadministratie. Omdat de meeste gemeenten de vrije ruimte volledig volmaken door de college van B&W -en raadsvergoedingen betekent een verkeerde keuze een eindheffing van 80%.

    Om de gemeente te helpen de WKR correct uit te voeren en de fiscale risico’s te minimaliseren, bieden wij een praktische training aan. Deze training duurt een dagdeel (3,5 uur). De cursus is bedoeld voor medewerkers van de gemeente die met de WKR in aanraking komen, dat zijn medewerkers op HR, salarisadministratie, financiële administratie, financieel adviseurs en bijvoorbeeld budgethouders die beslissingen nemen met een WKR-gevolg.

    Na deze training:

    • Zijn de WKR begrippen helder om werkkosten te kunnen herkennen en hiermee de WKR juist te kunnen uitvoeren.
    • Weet je welke loonelementen aangewezen kunnen worden als eindheffingsloon en welke voorwaarden hiervoor gelden.
    • Weet je hoe kosten gerubriceerd moeten worden en waar welke werkkosten thuishoren in de administratie.
    • Weet je van de waarderingsregels voor loon in natura.
    • Wij gaan in op praktijkcasussen met veelvoorkomende dagelijkse situaties bij gemeenten. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van organisatie specifieke casussen.

    Trainer: Jo Seroo

    Jo Seroo is bij Juyst werkzaam als specialist WKR waarbij hij zich bezighoudt met allerlei ontwikkelingen op het gebied van loonheffingen en arbeidsvoorwaarden. Jo heeft een bijzondere expertise van de WKR bij gemeenten. Daarnaast maakt hij binnen Juyst deel uit van de Ondernemingsraad.

    Als je geïnteresseerd bent in deze training, stuur ons een e-mail!


    LH controle auto’s en inhuur derden

    05

    De terbeschikkingstelling van auto’s en de inhuur van derden met de toepassing van de wet DBA hebben de bijzondere aandacht van de Belastingdienst. De gemeente doet er goed aan op specifiek op deze onderdelen te monitoren. Voor de auto’s wil dat zeggen dat de gemeente controleert en handhaaft dat de auto’s niet privé worden gebruikt en deze controle ook vastlegt.

    Gemeenten huren geregeld ZZP’ers in om te ondersteunen. Het is belangrijk of een ingehuurde kwalificeert als een zelfstandige of als een werknemer. Via de inwerkingtreding van de Wet DBA heeft de wetgever een systeem ingevoerd, waarbij opdrachtgever en opdrachtnemer enige mate van zekerheid kunnen krijgen over hun contractuele relatie en of dit kwalificeert als een overeenkomst tot opdracht of als een arbeidsovereenkomst. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van modelovereenkomsten, maar dit is niet verplicht. Het is raadzaam om een specifiek proces in te richten op de IC voor de monitoring op de inhuur van derden.

    https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/modelovereenkomsten-in-plaats-van-var/

    Heb je ondersteuning nodig bij het op orde brengen van de beheersing rondom de loonheffingen? Neem dan contact op:

    gemeenteteam@juyst.nl


    Gemeenten kalender 2023

    06

    Januari
    Juli
    Februari
    Augustus
    Maart
    September
    April
    Oktober
    Mei
    November
    Juni
    December

    Kunnen wij je helpen?
    Neem dan contact met ons op

    Contact

    Copyright © 2023 · TCC JUYST op Genesis Framework · WordPress · Log in

    Footer

    Legal

    Algemene voorwaarden
    Privacy verklaring
    © 2023 JUYST all rights reserved

    Linkedin
    Facebook


    Contact

    Heerlen

    Kruisstraat 56, 6411 BW

    +31 (0)88 004 38 00

    Echt

    Peijerstraat 68-70, 6101 GE

    +31 (0)47 550 30 33

    Swalmen

    Reubenberg 2, 6071 PS

    +31 (0)47 550 30 33

    Rosmalen

    De Grote Elst 52, 5246 JR

    +31 (0)88 004 38 00

    Log in

    info@juyst.nl

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.