
Kalender Gemeente
Juni 2023
Aanmelden gemeente nieuwsbrief
01
Wil je altijd volledig op de hoogte zijn? Schrijf je dan hier in voor onze speciale gemeentenieuwsbrief die maandelijks wordt verstuurd.
Fiscale beheersing: Steekproeven!
02
De Belastingdienst eist dat organisaties aanvaardbare aangiften indienen. Een aanvaardbare aangifte is een aangifte die voldoet aan wet- en regelgeving en die vrij is van materiële fouten. Een statistische steekproef in het fiscale werkveld is een volstrekt willekeurige trekking van een voldoende aantal euro’s uit de administratie om vast te stellen dat de aangiften geen materiële fout bevatten. De Belastingdienst kiest voor de statistische steekproef vanwege het objectieve, representatieve karakter van deze methode.
Wat de Belastingdienst verstaat onder materialiteit is uitgewerkt in de “Controleaanpak Belastingdienst” (CAB). In de bijlage van de controleaanpak staat een tabel waarmee – afhankelijk van de omvang van de organisatie – de materialiteit kan worden bepaald. Uitgangspunt is: hoe groter de omvang, hoe hoger de materialiteit. De omvang van een gemeenten wordt bepaald aan de hand van de lasten voor bestemming. De materialiteit is de enige variabele factor bij het bepalen de omvang van de steekproef. Dit betekent dat bij in omvang gelijke organisaties een even grote steekproef resulteert.
Of bij deze twee identieke organisatie hetzelfde aantal steekproefposten zal moet worden beoordeeld, hangt af van het niveau van de interne beheersing bij elk van de organisaties. De CAB staat namelijk toe dat organisaties die de interne beheersing aantoonbaar op orde hebben, een korting mogen toepassen op de steekproef.
De noodzaak tot planmatig inregelen van monitoringwerkzaamheden en steekproeven, het documenteren van de uitvoering van deze werkzaamheden, het evalueren van uitkomsten en het zichtbaar maken van vervolgacties zal daardoor significant toenemen.
Wil je horen hoe wij jouw gemeente kunnen ondersteunen bij het trekken van een CAB-conforme steekproef op btw, vpb, lh? Neem dan contact op!
Afrekening afschrijving BCF plafond 2022
03
Provincies en gemeenten kunnen gedurende een begrotingsjaar de door hen betaalde BTW, onder voorwaarden, declareren bij het BTW-compensatiefonds (BCF). Het BCF kent jaarlijks een plafond. Wanneer er aan het eind van het jaar meer gedeclareerd is dan het vastgestelde plafond, dan wordt de overschrijding naar rato in mindering gebracht op het provinciefonds en gemeentefonds. In 2022 hebben gemeenten meer gedeclareerd dan geraamd. Daarom wordt een bedrag van 2,9 miljoen euro in mindering gebracht op het gemeentefonds.
Cursus WKR
04
Met de WKR kunnen gemeenten loonelementen onbelast aan hun werknemers vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. Er bestaan echter nog veel vragen rondom de regeling. Wanneer mag u bijvoorbeeld een maaltijd onbelast vergoeden? Mag de gemeente een eigen bijdrage vragen wanneer werknemers voorzieningen ook in privé gebruiken en welke gevolgen heeft het voor de loonheffingen wanneer een werknemer gebruik wil maken van uitruil IKB? De meeste werkkosten worden geboekt in de financiële administratie, waar de kennis over de WKR vaak minder is dan bijvoorbeeld op de salarisadministratie. Omdat de meeste gemeenten de vrije ruimte volledig volmaken door de college van B&W -en raadsvergoedingen betekent een verkeerde keuze een eindheffing van 80%.
Om de gemeente te helpen de WKR correct uit te voeren en de fiscale risico’s te minimaliseren, bieden wij een praktische training aan. Deze training duurt een dagdeel (3,5 uur). De cursus is bedoeld voor medewerkers van de gemeente die met de WKR in aanraking komen, dat zijn medewerkers op HR, salarisadministratie, financiële administratie, financieel adviseurs en bijvoorbeeld budgethouders die beslissingen nemen met een WKR-gevolg.
Na deze training:
- Zijn de WKR begrippen helder om werkkosten te kunnen herkennen en hiermee de WKR juist te kunnen uitvoeren.
- Weet je welke loonelementen aangewezen kunnen worden als eindheffingsloon en welke voorwaarden hiervoor gelden.
- Weet je hoe kosten gerubriceerd moeten worden en waar welke werkkosten thuishoren in de administratie.
- Weet je van de waarderingsregels voor loon in natura.
- Wij gaan in op praktijkcasussen met veelvoorkomende dagelijkse situaties bij gemeenten. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van organisatie specifieke casussen.
Trainer: Jo Seroo
Jo Seroo is bij Juyst werkzaam als specialist WKR waarbij hij zich bezighoudt met allerlei ontwikkelingen op het gebied van loonheffingen en arbeidsvoorwaarden. Jo heeft een bijzondere expertise van de WKR bij gemeenten. Daarnaast maakt hij binnen Juyst deel uit van de Ondernemingsraad.
Als je geïnteresseerd bent in deze training, stuur ons een e-mail!
LH controle auto’s en inhuur derden
05
De terbeschikkingstelling van auto’s en de inhuur van derden met de toepassing van de wet DBA hebben de bijzondere aandacht van de Belastingdienst. De gemeente doet er goed aan op specifiek op deze onderdelen te monitoren. Voor de auto’s wil dat zeggen dat de gemeente controleert en handhaaft dat de auto’s niet privé worden gebruikt en deze controle ook vastlegt.
Gemeenten huren geregeld ZZP’ers in om te ondersteunen. Het is belangrijk of een ingehuurde kwalificeert als een zelfstandige of als een werknemer. Via de inwerkingtreding van de Wet DBA heeft de wetgever een systeem ingevoerd, waarbij opdrachtgever en opdrachtnemer enige mate van zekerheid kunnen krijgen over hun contractuele relatie en of dit kwalificeert als een overeenkomst tot opdracht of als een arbeidsovereenkomst. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van modelovereenkomsten, maar dit is niet verplicht. Het is raadzaam om een specifiek proces in te richten op de IC voor de monitoring op de inhuur van derden.
Heb je ondersteuning nodig bij het op orde brengen van de beheersing rondom de loonheffingen? Neem dan contact op:
Gemeenten kalender 2023
06